Lykke Lilja Ofelia ♥

5 kommentarer
Ja tänk att hon kom till slut, vår lilla Lykke.
 

Tänkte försöka knåpa ihop en liten förlossningsberättelse men den lär ju inte bli lång.

Det började iaf torsdagen 8/10, klockan 13:10 gick vattnet,
mitt under promenaden påväg hem till farmor för en fika.

In på förlossningen för en kontroll och jo, visst var det vattnet!
Nu skulle vi inte få åka hem, blev beodrad strikt sängläge då
hon inte var fixerad, låg högt upp och helt rörlig, endast toalettbesök var okej.

Händer ingenting resten av dagen, någon enstaka sammandragning på natten
och lika stilla stod det dagen efter det, fortfarande en hel del vatten som kom vid rörelse
och hon låg fortfarande lika högt upp i magen!

Lördagen kom och då var det äntligen dags för ett ställningstagande och en igångsättning.

14:30
Gel för att mjuka upp tappen det sista, fick några små värkar men ingenting
jag behövde lägga någon energi på att hantera tyvärr.

16:25
CTG sätts inför dos nummer två.
 
16:40
En värk och hjärtljuden sjunker, förlossningsjouren informeras omedelbart.
I samma veva så sätts en skalpelektrod.

16:50
Jag lägesändras till sidoläge och får även bricanyl.
Ingen skillnad.

16:55
Får ännu en liten värk och fosterljuden sjunker drastiskt, får ställa mig på alla fyra.
Men fosterljuden återhämtar sig inte och larm för urakut snitt görs.
 
16:59
Hela op-teamet finns på plats och jag rullas ut ur fl-salen och in på operationen.
Minns bara att jag kände stort tryck vid höftbenen när det kände sig fram.
Och att jag hade svårt att andas i syrgasmasken och sen är det svart.
 
17:04
Barn nr 1504 är ute, Lykke är född
2270 gram och 48 cm, alldeles perfekt!
 
Jag sys till 18:00 och vaknar kring 19, får äntligen träffa Lykke vid 20.
De var tydligen helt slut på fostervatten och jag hade en kraftig infektion i moderkakan.
Hon hade inte överlevt länge till därinne om mitt vatten inte hade gått.
Känns så vidrigt att tänka på, och även om snitt är en stor skräck för mig,
så är jag bara oändligt tacksam för att allting gick bra.

Därimellan alla klockslag så var jag helt hysterisk och knäckt,
säker på att hon inte skulle överleva.
Hennes puls låg nere på 65-70.
Min på 160-170, allt var fel och allt var kaos.
Och så stackars Jesper där mitt i allt,
går iväg på toa i ett par minuter och kommer tillbaka till ett rum fullt av barnmorskor och läkare..
Tacka gudarna för att min mamma var med även denna gång!
 
Men nu, nu är jag trebarnsmamma och Jesper är pappa.
Lo är så stolt, berättar hela tiden hur mycket hon älskar lillasyster, mig och Jesper.
"Älskar dig mycket" ♥ kära Lo, om du bara visste vad vi älskar dig!
 
Idag har Lykke hunnit bli 9 dagar liten och vägde nu in på 2370 gram!
Vi fick åka hem i torsdags och har nu hemsjukvård.
 
 
 
 
 
 
 
 
1 mariekarolina :

skriven

Lykke hade nog världens finaste skyddsängel med sig <3 Grattis igen!!

Svar: Det tror jag också <3 tusen tack!
Mimmi Åström

2 Anonym:

skriven

Jag är gravid med mitt första barn.
Vart köpte du dina mamma kläder klänningar o toppar?

3 Anonym:

skriven

Jag är gravid med mitt första barn.
Vart köpte du dina mamma kläder klänningar o toppar?

Svar: HM och Lindex har mammakläder, även många webbshopar. Dock använder jag mest vanliga kläder 😁
Mimmi Åström

4 Hanna Karlsson:

skriven

Oj vilken dramatisk start men så skönt att det gick bra till slut,

5 Jeff:

skriven

Åh jag bara gråter när jag läser! Tänker på Lilly o kan inte ens tänka mig hur du kände. All lycka till er nu